Externe contracten

externe contracten

Cescia Vanhout avatar
Geschreven door Cescia Vanhout
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Wanneer je jouw planning koppelt met een interimkantoor zoals Nowjobs, dien je naar hen de "externe contracten" te verzenden. Dit gebeurt via Strobbo.
In deze handleidingen informeren we je hoe je dit doet.

Hierbij een overzicht van de inhoudsopgave:

Je vindt de externe contracten module terug onder:

Planning > Externe Contracten

Opgelet: je kan deze module niet zelf activeren en dient dit dus na te vragen bij onze Chat met Support.

De "externe contracten"-pagina

Op deze pagina vind je een overzicht van de contracten die je aangemaakt hebt in Strobbo. Je kan hier de contracten ook verzenden naar jouw interimbureau (indien deze een koppeling hebben met Strobbo).
Werk je met de planningsync met Nowjobs, dan kan je ook via deze pagina de contracten naar Nowjobs verzenden.


Allereerste krijg je per werknemer te zien aan welke gebruikersgroep hij hangt. Je hebt hier ook een overzicht van de werktijden in het werkgebied en de status van het contract.

Indien je nog een contract wil verzenden, kan je dit doen door het vakje te selecteren en vervolgens op "Externe contracten aanvragen" te drukken of op het pijltje achter het desbetreffende contract (onder acties).


Klik je op het vergrootglas, dan ga je naar het detail-overzicht van de contracten.


Op deze pagina kan je de diverse statussen van het contract volgen, plus je krijgt een duidelijk beeld van de laatste status.

De status van de contracten

Een contract kan 4 statussen hebben:

  • Draft: je dient het contract nog te verzenden naar de externe partij

  • Aangevraagd: we wachten op feedback van de externe partij

  • Geweigerd: het contract is geweigerd

  • Goedgekeurd: het contract is goedgekeurd en in orde


De werking van de externe contracten

Wanneer er een werktijd wordt ingepland voor een werknemer, gekoppeld aan de gebruikersgroep van de externe partij, gaan wij een contract aanmaken in Strobbo.
Dit contract dient naar de externe partij te worden verzonden via Strobbo bij het verzenden van de planning of bij het wijzigen/verwijderen van een werktijd voor de werknemer.



Wanneer je de werktijden gaat verzenden, ga je na het verzenden bovenstaande pop-up zien verschijnen. Je kan er dan voor kiezen om de externe contracten te verzenden via de groene knop "externe contracten aanvragen".

Tip: vergeet je de contracten nu te verzenden, dan kan je daarna de contracten nog selecteren en verzenden via de "externe contracten pagina".

Bovenaan de planning vind je het contractsymbool met een rood bolletje. Een rood bolletje is een indicatie dat er nog iets dient te gebeuren. Indien je hier op klikt gaat de zijbalk openen met alle contracten van de desbetreffende week. Hier krijg je nu een overzicht met de contracten waar je nog actie dient voor te ondernemen.



Je krijgt hier een duidelijk overzicht van de status van het contract. Je kan de contracten in draft verzenden naar de 3de partij via het groene verzendicoon.

Hover je over de contracten met "Error", dan krijg je meer informatie over de error. Deze error is afkomstig van de 3de partij en dus geen setting in Strobbo!

Via het vergrootglas kan je naar de details van het contract gaan. Via het werkschema-icoontje (het icoon tussen het vergrootglas en de groene pijl) scroll je naar de werktijd. Zo weet je makkelijk welke werktijd je moet aanpassen bij een fout.


Wil je een contract met een error opnieuw verzenden, dan kan je op het "opnieuw verzenden"-icoontje klikken (= twee pijlen in het groen vakje).

Hoe herken je een werktijd met een extern contract

Een werktijd gelinkt aan een extern contract herken je doordat ze een contract-symbool hebben op de werktijd.
Hieronder zie je een reeds verzonden werktijd (groen) met contract en een gewone geplande Strobbo-werktijd zonder contract (grijs).

De kleur van het icoon is gelinkt aan de status van het externe contract:

  • bruin: draft

  • blauw: aangevraagd

  • groen: goedgekeurd

  • rood: afgekeurd

Details van de externe contracten

Wanneer je klikt op de details van de externe contracten krijg je een overzicht van de werktijd, het werkgebied, wie het contract heeft goedgekeurd (externe partij vb. Nowjobs) en wanneer het contract is goedgekeurd.


Daarnaast zie je ook de geschiedenis van de contracten. In onderstaand voorbeeld is het eerste contract bijvoorbeeld geweigerd en het tweede goedgekeurd. Daarna staat er nog een contract in draft om te verzenden klaar.

Stel dat je een goedgekeurd contract hebt, je maakt een aanpassing en dan is het contract niet langer goedgekeurd. Dan kan je terug gaan naar de vorige versie die wel was goedgekeurd. Dit doe je door de groene "herstellen"-knop te gebruiken op de detail pagina.

Ook de planning zal terug worden aangepast naar de details van het laatst goedgekeurd contract.


Indien het niet mogelijk is om een contract te herstellen, is de knop zoals hieronder "licht grijs" (en dus niet klikbaar)

Het contract dat hersteld gaat worden wordt aangeduid door het grijs gearceerd veld.
De versie die je dan gaat terugkrijgen is het laatst "goedgekeurd" contract.

Wanneer een contract in error komt of geweigerd wordt en nog niet goedgekeurd is voorheen kan je nu met 1 knop de de planning verwijderen.
Dit doe je met de knop "werktijden verwijderen".


Extra notificatie

Gebruik je de Externe contracten dan heb je een extra notificatie op de homepagina van Strobbo.
Zo weet je dat je nog iets moet doen met enkele externe contracten.

Was dit een antwoord op uw vraag?